Várható változások a rendelés menetében 2022 nyarán

Megosztás

Tisztelt Pácienseink!

Bizonyára hallottak már róla, hogy 2022.05.31-én véget ér a Kormány által meghirdetett egészségügyi vészhelyzet, illetve egyéb szabályok is módosultak. Valószínűleg arról is hallotak már, hogy 2021-től fokozatosan létrejöttek praxisközösségek bizonyos kötelezettségekkel, ami miatt a rendelés már nem lesz olyan valószínűleg soha, mint a járvány és a változtatások előtt volt…

2022.06.02-án érkezett egy utasítás az Országos Tisztifőorvostól, ami több, korábbi NNK utasítást visszavont, a háziorvosi ellátással kapcsolatban ezek tételesen ezt jelentik:

  1. a váróhelyiségekbe visszakerülhetnek az újságok, tájékoztató anyagok (egyelőre infekciókontroll okokból nálunk még nem kerülnek vissza)
  2. nem kötelező tesztelnünk a Covid-19 fertőzésre gyanús betegeket (de lehetőség van rá)
  3. a légúti tünetes betegeknek nem kötelező előzetesen telefonon jelentkezniük, ezt megehetik elektronikus csatornákon, illetve személyesen is (utóbbi esetben kiemelten kérjük, hogy figyeljenek a légúti idősáv betartására a nem légúti tünetes betegek védelme érdekében!!!)

Mi marad?

időpont foglalás

1. Előjegyzés

A RENDELÉS ALAPVETŐEN ELŐJEGYZÉS ALAPJÁN TÖRTÉNIK.

Az előjegyzés a rendelési idő legalább egy részében jogszabályi kötelezettségünk, amire most a prevenciós rendelések kötelező, kizárólag előjegyzés alapján történő tartása is rárakódott. Azon irányú próbálkozásaink, hogy a rendelés egy része előjegyzés nélkül működjön, kudarcba fulladtak, így a rendelés egészére marad az előjegyzés. Időpont foglalásra lehetőséget biztosítunk online, legegyszerűbb módja a Páciens Portál használata, de emailben és telefonon is van mód a bejelentkezésre.

A sürgős eseteket természetesen ahogyan eddig is, továbbra is soron kívül ellátjuk.

A nem sürgős panasszal, időpont nélkül érkező pácienseinket is igyekszünk ellátni, de ez szinte biztosan hosszabb várakozással jár, függ az aznapi bejelentkezettek számától, panaszaitól, stb. Ha be tudjuk iktatni a vizsgálatot két beteg között, vagy a rendelés végére, ellátjuk, ha hosszabb időt igényel a vizsgálata, annak megfelelően adunk időpontot.

Covid-19

2. Maszkviselés

Egyelőre korlátlan időre országos tisztifőorvosi utasítás írja elő (15144-2/2022/EÜIG iktatószámú határozat) az egészségügyi intézményekben az orrot és szájat egyaránt eltakaró maszk viselését. Nem tudjuk, hogy ez a későbbiekben hogyan fog változni.

köhögés

3. Légúti idősáv

Légúti tünetes (láz, torokfájás, köhögés) betegeinket elkülönített idősávban (11:00 után) vizsgáljuk Egerváron a nem légúti tünetes pácienseink egészségének megóvása érdekében. A Covid-19 járvány előtt is komoly problémát jelentett, hogy a tömött váróban a légúti tünetes személyek környezetében ülők elkapták a különböző fertőzéseket, melyek miatt súlyos, akár életveszélyes állapotba kerültek. Ennek megelőzésére alakította ki a Háziorvostan Szakmai Kollégium és a Kollegiális Vezetői Rendszer módszertani levélben a légúti idősávokat. A légúti tünetekkel járó betegségekről, otthoni terápiás lehetőségekről korábban írtunk egy, a nemzetközi szakmai szabályoknak megfelelő bejegyzést, itt olvashatnak róla.

4. Prevenciós rendelések

Mi a prevenciós rendelés?

5. Telemedicina

Az EESZT járványhelyzet alatt felgyorsított fejlesztései hazánkban is elősegítették a telemedicina térnyerését (ez a nemzetközi trendekben is megfigyelhető). A telemedicinális ellátások, bár jogilag a személyes ellátásokkal egyenértékűek, nyilvánvalóan korlátozott használatóságuk. A személyes betegellátást a vizsgálatot igénylő helyzetekben nem helyettesíthetik, vannak diagnózisok, amiket személyesen kell megbeszélni, viszont kiválóan alkalmas pl. otthoni vérnyomás mérések monitorozására, vizsgálati eredmények megbeszélésére, ennek köszönhetően írthatóak fel ismételten a jól beállított, rendszeres gyógyszerek, stb.

Mik a várható változások?

gépjárművezetői

1. Körúti rendelések

2022.07.05-től várhatóan keddenként a helyettesítések idejét leszámítva ismét 10:00-tól Vasboldogasszonyban, 11:00-tól pedig Gősfán rendelünk.

A fenti okok miatt a körúti rendelések is előjegyzés alapján működnek, egyelőre telefonon, vagy emailben tudnak bejelentkezni, a Belügyminisztérium döntésétől függően, a BM utasításainak megfelelően fogunk ezekre online módon előjegyzést biztosítani.

Légúti tünetes betegeket az infrastrukturális lehetőségek hiányában az országos Kollegiális Vezetővel történt egyeztetésünk alapján Egerváron vizsgálunk, körúton nem. (Egyéni kivételek lehetnek, de ezek lehetőségéről feltétlenül egyeztetnünk kell.)

A körúti rendelések alatt telefonon értelemszerűen nem vagyunk elérhetők.

Körúti rendelésen az infrastrukturális körülmények miatt a megszokottnál lényegesen kevesebb beteget tudunk adott idő alatt a megszokottnál lényegesen lassabban ellátni, diagnosztikus és terápiás lehetőségeink igen korlátozottak. Valódi betegellátást csak az egervári rendelőben tudunk nyújtani.

2. Utazási költségtérítési utalványok

2022.07.01-től megszűnnek az utazási költségtérítési utalványok, a költségtérítést mindig a fogadó intézetben kell igényelni, a háziorvosok “kikerülnek a rendszerből”.

“„Utazási utalvány Igazolás útiköltség-térítéshez”: ezen nyomtatvány alapján utólagosan
kerültek eddig megtérítésre az utazási költségek a kormányhivatalok által; a nyomtatvány
azonosítója UTK 30. Ez a fajta utalvány 2022. július 1-jétől megszűnik, nem állítható ki a
betegek részére.”

Kérelem az utazási költségtérítési támogatás kifizetése iránt

2022. július 1-jétől kezdődően a betegeknek az egészségügyi szolgáltatónál történő megjelenései az ELUKER rendszerben fognak adminisztrálásra kerülni.Az utazási költségtérítési támogatás kifizetése iránt ugyanakkor a betegeknek kérelmet kell benyújtaniuk az egészségbiztosítóhoz (kormányhivatalhoz).

A kérelem benyújtható elektronikusan VAGY papír alapon is.

A papír alapon benyújtható kérelem elérhető a Magyar Államkincstár honlapján, a következő internetes hivatkozás alatt:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/images/epel/nyomtatvanyok/Kerelem_utazasi_k
oltsegteritesi_tamogatas_irant.pdf

A kérelmet a Magyar Államkincstár honlapjáról is letölthetik a betegek, illetve, ha kérelmüket személyesen a kormányhivatalban, illetve a Kormányablakokban nyújtják be, úgy ott is rendelkezésükre bocsátják.

3. Keresőképtelenség igazolása

A keresőképtelenség papír alapú igazolása hamarosan végleg megszűnik, minden elektronikusan fog ezzel kapcsolatban történni az EESZT-n keresztül, addig is a vészhelyzetet követő átmeneti jogszabálycsomag alapján 06.01-től az alábbi szabályok lépnek életbe:

4. § A keresőképtelenség igazolásához szükséges adatoknak az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térbe (a továbbiakban: EESZT) történő integrálásáig a keresőképtelenség és keresőképesség orvosi elbírálásáról és annak ellenőrzéséről szóló jogszabály szerinti nyomtatványt

a) nem kell átadni a biztosított részére, hanem azt az orvos elektronikus úton – ideértve az e-mailt – is továbbíthatja, valamint

b) a biztosított elektronikus úton – ideértve az e-mailt – is továbbíthatja a foglalkoztató részére.