Tisztelt Pácienseink!
Bizonyára értesültek róla, hogy az egészségügyi rendszer túlterheltsége következtében ismételten kihirdetésre került a járványügyi vészhelyzet 2020.11.04-től 2021.02.08-ig. A főbb intézkedésekről is bizonyára értesültek a hírekből. Itt csupán a háziorvosi rendeléssel kapcsolatos jogszabályokról, intézkedésekről kívánunk tájékoztatást adni.
Vészhelyzet és az okmányok
Az 50/2020 (XI.13.) Korm. rendelet értelmében a 2020.11.04. után lejáró okmányok, így a gépjárművezetői engedélyek érvényessége is meghosszabbodik, csupán a vészhelyzet megszüntetése után 60 nappal fognak lejárni. Alkalmassági vizsgálatot egyelőre (ellentétes intézkedések meghozataláig) továbbra is végzünk. (Részletek a jogosítvány menüpontban.)
Vészhelyzet és a szakorvosi javaslatok
A 42/2020 (XI.24.) EMMI rendelet értelmében a 2020.11.04. után lejárt gyógyszerek szakorvosi javaslatai a vészhelyzet alatt, illetve annak lejártát követően még 90 napig, a 2020.11.04. után lejárt gyógyászati segédeszközök (pl. pelenka, tű, tesztcsík) szakorvosi javaslatai a vészhelyzet alatt, illetve annak lejártát követően még 30 napig érvényesek lesznek. (Pl. inzulinnal kezelt cukorbetegek esetén hiába lesz a novemberben lejárt inzulin javaslat májusig érvényes, ha a tű és a tesztcsík javaslata is lejár novemberben, akkor ha nem lesz meghosszabbítva a vészhelyzet, akkor márciusban azok lejárnak.)
Pozitív kiszűrt dolgozók munkába engedése
11.25-én 14:20-kor érkezett tájékoztatás az Országos Tisztifőorvostól, mely alapján az antigén gyorsteszttel kiszűrt tünetmentes dolgozókat a pozitív teszt dátumától 10 napra kell elkülöníteni, utána újabb teszt nem szükséges. A keresőképtelenség először “8-as” kód, amit a határozat megérkezésekor a munkavállaló kérése esetén “7-es” kódra korrekciózunk.
Covid-19 és a keresőképtelenség
Aki beteg, annak az esetében nincs speciális változás, a hatályos jogszabályoknak megfelelően a betegségéhez kapcsolódó BNO kóddal (U0720, vagy U0710) “8-as” kóddal kerül felvételre. Amennyiben a munkáltató beküldi az Államkincstárhoz a “karantén határozatot” úgy a MÁK esetileg a megjelölt időszakot “7-es” kódra korrigáltatja utólag, külön eseti engedélyt adva a “7-es” – “8-as” váltásra. Ilyenkor mi a MÁK végzését iktatószámmal megjelölve, mindent ledokumentálva korrekciózzuk ezt.
Aki kontakt személy és a hatóság elkülöníti, azt a hatósági karantén határozat alapján “7-es” kóddal vesszük fel. Ez kizárólag a hatósági határozatban szereplő időtartamra működik, se hosszabb, se rövidebb időre nem (a MÁK nem is fogadja el).
A Kormány 657/2020. (XII. 24.) Korm. rendelete
a veszélyhelyzet ideje alatt a keresőképtelenség és a keresőképesség orvosi elbírálásának és igazolásának
egyes kérdéseiről
A Kormány
az Alaptörvény 53. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, figyelemmel a katasztrófavédelemről
és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 51/A. §-ára,
a 4. § tekintetében az Alaptörvény 53. cikk (3) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a koronavírusvilágjárvány második hulláma elleni védekezésről szóló 2020. évi CIX. törvény 2. § (1) bekezdése szerinti országgyűlési
felhatalmazás alapján,
az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
- § A veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 478/2020. (XI. 3.) Korm. rendelet szerinti veszélyhelyzet (a továbbiakban:
veszélyhelyzet) ideje alatt a keresőképtelenség és keresőképesség orvosi elbírálásáról és annak ellenőrzéséről
szóló 102/1995. (VIII. 25.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kr.) 10. § (1) bekezdésétől eltérően a beteg részére nem
kell átadni a Kr. 5. számú melléklete szerinti nyomtatványt, hanem azt az orvos elektronikus úton – így különösen
e-mailben – is továbbíthatja a beteg részére. - § A veszélyhelyzet ideje alatt a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény végrehajtásáról
szóló 217/1997. (XII. 1.) Korm. rendelet 38. § (1) és (2) bekezdésétől eltérően
a) a biztosított a Kr. 5. számú melléklete szerinti nyomtatványt elektronikus úton – így különösen e-mailben –
is továbbíthatja a foglalkoztató részére,
b) az a) pont szerinti esetben a foglalkoztató a kérelem, illetve igazolások átvételét, beérkezését hitelt érdemlő
módon köteles igazolni. - § (1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A 4. § az e rendelet kihirdetését követő tizenötödik napon lép hatályba. - § (1) A Kormány e rendelet hatályát a koronavírus-világjárvány második hulláma elleni védekezésről szóló 2020. évi
CIX. törvény hatályvesztéséig meghosszabbítja.
(2) Ez a rendelet 2021. február 8-án hatályát veszti.
Egészségügyi, illetve szociális dolgozók esetén felmerülhet foglalkozási megbetegedés. Ennek kivizsgálását a munkahely üzemorvosa kell, hogy elindítsa (erről 2020.11.28-án külön miniszteri utasítást is kaptunk). Amennyiben az Országos Munkaügyi és Munkavédelmi Felügyelőség úgy dönt, hogy a betegség valóban foglalkozási megbetegedés, úgy a keresőképtelenség “8-as” kódról korrekciózásra kerül “2-es” kódra a megfelelő határozat alapján.
Vagyis aki a munkahelyén, munkájából kifolyólag kapta el a Covid-19 fertőzést, haladéktalanul jelezze ezt Üzemorvosának!!!
Erről részletesen az NNK honlapján találhatnak tájékoztatót.
A Pedagógusok 100%-os táppénzéről is kaptunk végre (kapásból 2 féle) hivatalos tájékoztatót, az egészségügyért felelős Államtitkár Asszony tájékoztatása szerint a pedagógusnak kell jeleznie a foglalkozási megbetegedés gyanúját a kormányhivatal helyi szerve felé, akik hivatalból kivizsgálják az ügyet. Az EMMI hivatalos közleménye ezzel szemben azt írja, hogy foglalkozási megbetegedés gyanúja esetén a Pedagógusnak az Üzemorvosnál kell jelentkeznie, aki bejelenti azt.
A “7-es” kód az elkülönítésre szolgál, kizárólag hatósági határozat alapján vehetőek fel ezen a kódon a tünetmentes kontakt személyek. Ez nem a Covid-19 kódja, nem jár rá 100%-os táppénz, stb.
A “7-es” és a “8-as” kód között az a különbség, hogy a “8-as” kóddal kizárólag betegek vehetőek keresőképtelen állományba, egészséges személyek nem. Ilyenkor az első 15 nap betegszabadság, ami összegszerűen magasabb, mint a táppénz, viszont a munkáltatónak is “pénzbe kerül”.
A “7-es” kódra a városi legendákkal ellentétben nem jár 100%-os táppénz, sőt, összegszerűen kevesebb pénz jár a munkavállalónak, mint “8-as” kód esetén, hiszen itt nincs betegszabadság, egyből táppénzként indul. Ebből következően viszont a munkáltatóknak megéri, hiszen nekik “ingyen van”. Ennek megfelelően a munkavállalókat próbálják arra ösztökélni, hogy ilyen kóddal kerüljenek keresőképtelen állományba. A “7-es” kóddal történő keresőképtelen állományba vétel feltétele a hatósági határozat. Ennek megfelelően kizárólag a határozat idejére működik. Korábban, amíg az eljárásrend nem definiálta egyértelműen, megpróbáltunk a munkavállalók kérésének eleget tenni, így a MÁK többször is jelezte felénk:
- a “7-es” kód kizárólag a hatósági karantén határozat idejére használható. Egy nappal sem lehet hosszabb, vagy rövidebb. Ha mégis, azt utólag korrigálnunk kell, így több páciensünknek utólag emiatt szabadságot kellett kivenni.
- Amíg a tünetes betegekre is vonatkozott a “7-es” kódra történő “átállítás”, probléma volt, hogy a karantén határozat ideje gyakran nem fedte le a tünetek idejét. Ilyenkor sajnos már nem írható át a “7-es” kódról “felszabadított” beteg “8-as” kódra. Ilyen esetben is előfordult, hogy a MÁK hónapokkal később történő utólagos felszólítására a betegnek a “maradék napokra” szabadságot kellett kivenni.
Összefoglalásul
“7-es” kód | “8-as” kód | |
Ki határozza meg? | hatóság | háziorvos |
Kinek “jár”? | kontaktszemélyeknek, kizárólag hatósági határozat alapján | betegeknek (akinek tényegesen tünete van) |
Ki “jár jobban” vele? | munkáltató (“ingyen van” neki) | munkavállaló (a betegszabadság magasabb összeg, mint a táppénz) |
Milyen időtartamra adható: | Kizárólag a hatóság által előírt időtartamra. | A betegség teljes időtartamára, amíg a beteg munkaképessé válik. |